söndag 6 september 2009

Skönt

att värmen stannar kvar ett tag till. Nog hinner vi ha kyla.
Vi var till skogs för att leta efter dessa godingar. Bäst att
passa på innan älgjakten, då kan man ju inte springa för
mycket i skogen.



Man kan ju inte ta fel på dessa gulingar. Är lite försiktig av mig
så jag nöjer mig med kantareller och karljohanssvamp. Resten
får stå kvar i skogen.

Var också en sväng till en bekant som har höns. Dessa ser ju
onekligen lite knepiga ut. Dvärgsilkeshöns hette de visst.
Äggen är pyttesmå. Betedde sig som höns, ett hiskligt
kacklande och så måste de alltid va en tupp som håller
ordning på hönorna annars kan det nog bli krig.


Kaniner hade hon också som hon ställde ut och tävlade med.
Alla möjliga sorter hade hon. Denna äldre herrn fick springa
lös på tomten. Konstigt att han inte sprang till skogs trodde
jag, men de var hon inte orolig för värre var det om räven
var i farten.
Skulle bli varmt nästa vecka då kan jag cykla upp till lotten
och klippa gräset. Får nog passa på mellan regnskurarna.
Allting blommar så fint fortfarande. Mina pelargoner är
som bäst nu och det är så fint. Och sen behöver man ju
inte vattna. Tror inte jag har vattnat mina rabatter på
hela sommarn och det är väl bra om man ska se positivt
på saken.
Ha de gott.
Lilian

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Jag har också lyckats få tag i några kantareller idag. Hamnade direkt i stekpannan till middagen, supergott. Vilka roliga höns, finns så mycket nytt nu för tiden, annat var det när man var barn och bodde på gård.

Lilla My sa...

Svampar har jag aldrig förstått mig på men tur att det finns dom som gillar såna också. Söta djur...
Kram Lotta