fredag 27 januari 2012

Blommor.

Frön av aklejruta och klockviolruta hamnar nog i jorden snart. Är så fina
tycker jag. Blommar tidigt på säsongen, gillas av fjärilar och står stadigt
på jorden. Trivs väldigt bra här också. Har den rosa ska försöka mig på
den vita. Klockviolruta har jag inte, så det ska bli spännande om jag kan
få den att gro. Om den inte gror inne får man väl ställa ut den så gror de väl
till våren. Tänk va tiden går fort, tyckte det inte var så länge sen man ställde
undan allt. Nu är det på gång igen.


Sedan är det grönsaker som jag gillar mest att odla. Dessa trillade ner i min
brevlåda. Samma gamla men lite nytt också. Busktomaten hoppas jag passar här
i nord heter ju sub-arctic plenty. Men tyvärr är det ju så att om man inte har
växthus här uppe så är det värre med tomater. Kanske om man har ett väldigt
soligt läge, men tyvärr har jag inte det. Men misslyckas man får man väl pröva
nåt annat huvudsaken man tycker det är skoj.
Sockermajsen tvivlar jag också på att jag får nåt. Tänkte ha de i kruka. Men man
får väl se. Väntar också på grönsaksfrökedjan som jag är med i, kanske det
finns något där jag vill ha. Bäst är ju att odla sånt man kan frysa in och äta till
hösten som kålrot, grönkål, brytärter. Brytärter är så himla goda, men det finns
ju så många sorter. Trodde nog att sockerärter var bäst men nu är det brytärter
som gäller. Hoppas jag får en hel massa att frysa in.



Nu är det helg. Så skönt.
Ha en trevlg helg.
Lilian

2 kommentarer:

Unknown sa...

O vad kul att börja så. Men jag har inte fått mina ännu jo alla tomaterna. Men jag måste ju ha lite annat också. Ha en bra fredag kram Beijan

Rosenvante sa...

Fattar inte hur du får plats med alla fröer.
Hm, nu kom jag ju på att jag har ju aklejor också, undrar vart jag lade dem.
Trevlig helg