tisdag 2 augusti 2011

Sista veckan

Känns konstigt att det är ett helt år till nästa semester.
Undrar vad som kommer att hända. Man vill väl inte veta
vad som vi har framför oss men ett är då säkert mera krig
svält och elände blir det nog. Är det inte det så är det vulkaner.

Måste nog erkänna att det känns lite motigt. Lönen är ju bra
att få men jobbet är ingen höjdare. Springa och jaga
lastbilshytter hela dagarna och hoppa över hytter som rör sig
hela tiden. Snabb ska man va annars kan man nog få en fot
emellan. Sedan är alla hytter olika så allt måste stämma
annars blir det kaos. Tur är att man har mycket att stå i
hemma då blir det lättare att stå ut.


Idag blev det en tur upp till kolonilotten. Ska ändra lite där
och ta bort en massa jordgubbsplantor. Man måste ju
flytta om lite annars blir jorden trött.
Har skördat och frysit in både kålrot och grönkål. Jag brukar
tjata på dem jag känner att de är så nyttiga. Grönkål är den
nyttigaste av alla kålsorter innehåller så mycket antioxidanter.
Är så bra för våra celler då kanske man slipper en massa
elaka sjukdommar. Klart man kan ju få de ändå men man har
då försökt i allfall.


Min saskatoonbuskar som Y köpte åt mig i Finland har vuxit
rejält. Men det syns på den att det har varit för torrt. Vissa
bär har skrumpnat ihop. Fick ett tips häromdan att stoppa
dem i saftmajan. Eftersom de är så söta i sig själva så behövs
det inget socker. Nu mognar de lite olika så jag brukar ta med
en plastpåse och plocka i den och frysa in på en gång. De
behöver ju inte rensas.
Glad blev man när man såg att jag skulle få bär på havtornen.
Satte de förra våren. Har varit en aning orolig om de skulle
överleva. Sedan när de har vuxit till sig så ser de så häftiga
ut tycker jag, liknar nästan palmer. Synd att buskarna är lite
dyra. Nyttiga är bären också.

Vädret har varit toppen hela sommaren. Länge sen sist vi
hade så här skönt. Glad är man också att man har hunnit
med lite städning och röjning hemma. Stickar gör man väl
också emellanåt, helst framför teven.







En Amiral på min heliotrop.

Ha de gott.

Lilian

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin Fjälill.// Y