söndag 3 oktober 2010

Helgens skörd.

Vi planerade att plocka svamp nu i helgen och vi lyckades
hitta massor. Om sanningen ska fram så iår är det ganska
lätt att hitta på grund av allt regn. Men man måste va
noga med att se vad man plockar så inget giftigt hänger med.
Men det är ju så gott med svampsås. Som ni ser så är det
trattkantareller. Svamp är mysko. En gång hitta jag massor
på ett ställe sen var de försvunna fast vi var där flera år i rad.
Kan väl också bero på att skogen växer och förändras och man
glömmer. Nu har Y satt in stället på gps-en men man vet
aldrig till nästa år.


Fiskat har vi också gjort men där blev det bottennapp.
Men vi fikade och grillade korv, trevligt var det i allafall.
Man kan ju inte få allt.



Stickat mössor har jag också gjort. Den till vänster är stickfrossas
mönster. Nu är man redo för vintern.
Nu har trädgårdmöblerna åkt in. Nu finns det ingen återvändo
nu är det höst på riktigt. Fast det är bara de av trä som har åkt in.
Har en grupp som är av plast den får stå ute längre, man vet aldrig
om det blir varmt framöver.
Plockade idag grön mossa.
Har en korg som jag tänkte kasta men så tänkte jag
att jag kan ju försöka mig på att pynta den med mossa och ljung.
Då får det stå ute hela vintern så kastar jag den längre fram.
Idag har det vart blåsigt och kallt. Hoppas på bra väder nästa
vecka så kan jag göra klart på kolonilotten. Har bara lite gödning
kvar sen får man vänta till våren. Förhoppningvis har energin
för odling kommit tillbaka då.
Ha en bra vecka.
Lilian


3 kommentarer:

Rosenvante sa...

Visst är det gott med smörstekt nyplockad svamp. Eller att man torkar o smular ner i såsen. Trattisarna är helt underbara och uppskattade att plocka.
Här har vi också tagit in möblerna, fixat lite och plockat svamp. Fina mössor du gjort och det är bra att vara beredd nu inför de kyligare dagarna.

Lilla My sa...

Den som förstod sig på svamp men det har jag aldrig gjort så inte blir det att man plockar då heller överlåter det åt såna som kan och gillar svamp.
Fina mössor jag ska också ha stickat nån åt mig men väntar på den nya sticktidningen från novita den borde komma på fredag.
ha det bra
Lotta

Anonym sa...

Jag läste din senaste kommentar i dödergöks blogg angående den anonyme. Undrar bara om du läste den anonyma kommentaren?
Den anonyme är nämligen jag och jag kände mig lite orättvist behandlad av dig iom din kommentar.

Såhär ligger det till:
Under min gymnasietid gick jag på samma skola som henne och hon och hennes vänner mobbade väldigt många tjejer. De var riktigt elaka och rent ut sagt vidriga i sitt beteende.
Nu fann jag hennes blogg av en slump och blev glad då detta visserligen är ¨långt förbi för mig men finns i mitt bakhuvud, det kändes viktigt för mig att berätta för henne att hon inte var så snäll mot mig i skolan, för att på nåt sätt få det ur systemet en gång för alla...

Jag vet att denna kommentar kommer raderas efter att du läst den men det spelar ingen roll, det känns viktigt att du får veta att jag inte på något sätt är avundsjuk på henne (på vad!?) utan jag skrev enast angående den jobbiga skoltiden som hon var delaktig t
i