tisdag 27 september 2016

Hej igen..

Nu är det nära.


Både stockrosen och sköldpaddsörten blommar fortfarande och det kanske
beror på det varma höstvädret vi haft. Men ändå känner man lugnet för
det spelar ingen roll om det fryser bort, värre är det på försommarn då är
man rädd om sina blomster. Nu vet man ju att vinter och kyla är på väg.
Men visst är det bra om snön dröjer. Fast nuförtiden så kan jag ju välja om
jag vill ut i snöstormen, det kunde man ju inte förr.

Har skördat och fixat klart på kolonilotten. Frysen är packad med bär och
grönsaker. Vet redan vad jag ska odla nästa år. Som jag tyckte det va skoj
att odla var bondbönorna. Man fick ju jobba lite att få ut bönorna från sin
förpackning. Så det blir mera av dem plus mangold och så klart grönkål
som jag sätter varje år. Grönkål är ju så nyttigt sedan kan man ha det i allt.
Är bara att skölja och frysa in så har man mycket nyttigheter i vinter.
Har funderat på att ha mera lök, typ gräslök som kommer igen nästa år.
Så klart man blev glad då när jag fick en norrlandslök av min granne på
kollot. Den har lite plattare blad än gräslöken, sedan är det ju bra om den
återkommer nästa år.
Har plockat ganska mycket lingon också. Gillar att plocka bär, undrar om
jag var född i Thailand i mitt förra liv. Tänk de som plockar hela dagarna
för en liten peng.

Ja, nu väntar man på regnet som skulle komma.

Ha de gott.
Lilian

Inga kommentarer: