söndag 6 december 2009

Vilket väder

vi har. Grått och trist och halkigt. Har varit tvungen att
skaffa dubbdäck på cykeln. Är ju livsfarligt att va ute på
vägarna. Det är ju ingen ordning på vädret numera.
Ena stunden regnar det och sen fryser det på.

Var en sväng upp till kolonilotten. Man kan ju inte tro sina
ögon när det är knopp på svartvinbärsbuskarna. Om det
är som vanligt så hade vi nu haft tio minus och en halv
meter snö.
Hoppas på snö till jul iallafall.



Har blivit lite nya mössor. Gick enkelt och snabbt att få dem
färdiga. Här är mönstret.

Garnåtgång 100gram(2nystan) Stickor nr.8 Garn Easy eller
Eskimå.

Lägg upp 45m, sticka en maska i var sida räta, och resår 1
rät en avig över de andra 43m. När du har stickat 6 cm ska
du byta till patentstickning.
Från rätsidan sticka 1 räta 1 avig som tidigare. Från avigsidan
sticka aviga i avig maskor, räta maskor stickas räta
men in i varvet under(dvs istället för att sticka in nålen i maskan
på nålen sticker du in den i den stickade maskan under).
Fortsätt att sticka tills du har en meter kvar av tråden, dra
tråden genom alla maskor och sy ihop mössan.

Idag blev det adventsfika hos dottern. Vi planerade hur vi
ska fira julen. Vi gör så att vi alla tar med oss mat så inte
en måste stå för allt.
De små barnen får ju alltid julklappar. Men iår ska vi pröva
på secret santa för de vuxna. Ska bli spännande att se vad
man får.

Snart är det måndag och en ny vecka väntar. Nu börjar de
vaccinera på jobbet, får se om jag kommer mig iväg.
Funderar nog på att göra klart julklappsköpen nästa vecka.
Mycket att stå i är det ju i dessa tider, samtidigt ganska
mysigt också.

Ha de gott.
Lilian

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Visst är det mycket o tänka på nu så här års. Nu äntligen kan jag få börja tänka framåt lite. Har ju varit lita annat o tänka på den sista tiden. Vi har bara en vi köper till och det har vi dragit innan så vi vet inte vem som man får av, spännande är det, och så blir det så mycket billigare. Annars är det lätt att tusenlappar flyger iväg. Jag ska köpa till tre, mitt barnbarn, brorsdotter o en hemligt vuxen. Fast jag har redan bestämt en extra julklapp till varje barn och familj, som jag tror behövs i varje hem, (bara därför :D)
Hoppas du slipper bli sjuk av sprutan bara.
Ha det bra

Lilla My sa...

Med bättre tid ska jag kika på mönstret för jag gillade mössan!
Här har det varit fullt upp hela veckan med att flytta äldsta dottern. Fick faktiskt klart ett par yllesockor i går. Dom tog strax yngsta dottern, bra när man inte behöver fundera vem som vill ha.
Ha det